Ammatillinen koulutus

Tämä teksti kuvaa taiteen ammatillisen koulutuksen peruspiirteitä ja koulutusvaihtoehtoja. Teksti myös selventää ammatillisen koulutuksen taidealan opettajan pätevyysvaatimukset. Teksti on koostettu Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön tiedoista sekä ammatillisten tutkintojen perusteista, jotka ohjaavat opetuksen järjestämistä. 

Kirjoittaja: Joona Kupiainen

Taiteen ammatillinen koulutus 

Ammatilliset oppilaitokset tarjoavat toisen asteen opetusta, jonne voi hakeutua peruskoulun käytyään. Opinnot on suunnattu myös työelämässä jo oleville aikuisille. Opintojen kesto on pääsääntöisesti noin kolme vuotta. Tutkinnon suoritettuaan on mahdollista hakeutua korkeakouluihin. 

Taiteen ammatilliset koulutukset johtavat moniin suuntiin. Ammatillisen koulutuksen puitteissa voit suorittaa tanssijan, muusikon, musiikkiteknologin, pianonvirittäjän, sirkusartistin, artesaanin, media-alan ja kuvallisen ilmaisun tai esitys- ja teatteriteknisen tutkinnon. Tutkintonimikkeet ovat usein sisällöiltään moninaisia ja vaihtelevat eri oppilaitosten välillä. 

käsin piirretty alleviivaus / hand drawn underlining

Ammatillista koulutusta ovat ammatilliset perustutkinnot, jotka ovat 180 osaamispisteen laajuisia. Ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto ovat puolestaan kohdennetumpia tutkintoja, jotka kohdistuvat perustutkintoa syvällisemmin tiettyihin työtehtäviin. Ammattitutkinnot ovat 120, 150 tai 180 osaamispistettä. Erikoisammattitutkintojen laajuus voi olla 160, 180 tai 210 osaamispistettä.  Ammattitutkintona voi suorittaa esimerkiksi musiikkituotannon, nukketeatterin, valokuvauksen tai saamelaiskäsityöalan tutkinnon ja erikoisammattitutkinnon puitteissa voi suorittaa museomestarin koulutuksen.  

käsin piirretty koristekuva / hand drawn decorative image Esitys- ja teatteriteknisen alan ammattilaiset työskentelevät teatteri- ja oopperataloissa, erilaisissa tanssi- ja teatteriryhmissä, konserttisaleissa ja tapahtumatuotannoissa. Tutkinnon osaamisaloja ovat nukketeatteri, lavastustekniikka, esitys- ja näytäntötyö sekä teatteri- ja tapahtumatekniikka. 

Media-alan ja kuvallisen ilmaisun opinnot painottavat audiovisuaalisen viestinnän osaamista. Media-alan ammattitutkinnon suorittanut voi toimia media-alan, painoviestintäalan, audiovisuaalisen viestintäalan ja valokuvausalan työtehtävissä. Media-alan ammattitutkinnon suorittanut voi toimia kuntien, seurakuntien, yritysten ja muiden mediayhteisöjen palveluksessa tai itsenäisenä yrittäjänä. Kuvallisen ilmaisun osaamisalan suorittanut tuntee media-alan toimintaympäristön, osaa valintansa mukaan joko graafisen suunnittelun toteuttamisen, kuvataiteen materiaalien ja menetelmien käytön tai valokuvatuotannon ja rakennetun valokuvan toteuttamisen sekä valitsemiensa valinnaisten tutkinnon osien erityisalueiden tiedot ja taidot. 

Musiikkialan opinnot jakautuvat muusikon, musiikkiteknologin ja pianonvirittäjän tutkintonimikkeisiin. Tutkinnon suorittanut osaa toimia musiikkialan työtehtävissä ja tuntee toimintaympäristön. Valmistuneilla on laaja-alaiset ammatilliset perusvalmiudet ammattialansa eri tehtäviin sekä korkeakouluopintoihin.  

Sirkusalan opinnot suorittanut sirkusartisti voi työskennellä esittävien taiteiden parissa, esimerkiksi esiintyjänä, tuotantotiimin jäsenenä tai itsenäisenä ammatinharjoittajana. Alan työpaikkoja ovat muun muassa sirkukset, teatterit, tapahtumat, nuorisosirkukset, harrastekerhot sekä järjestöt.  

käsin piirretty väripaletti / hand drawn palette Taideteollisuusalan ammattitutkinto eli artesaani sisältää muun muassa seuraavat erikoistumisvaihtoehdot: aseseppä, hopeaseppä, kaivertaja, kultaaja, kultaseppä, käsityöntekijä, lasinpuhaltaja, luonnontieteellisen alan konservoija, puukkoseppä, restauroija, seppä, sisustaja, soitinrakentaja, verhoilija.  

Tanssialan opinnot suorittanut tuntee tanssialan toimintaympäristöä, alan keskeisiä toimijoita ja toimintatapoja. Tutkinnon suorittanut osaa kehittää tanssitaitojaan ja taiteellista työskentelyään sekä tanssia tanssiryhmässä. Tanssialan perustutkinnon suorittanut voi työskennellä tanssiryhmissä, teatterissa, televisiossa, elokuvissa, viihdeteollisuudessa, matkailu-, mainos- ja sirkusalalla sekä itsenäisenä yrittäjänä tai ammatinharjoittajana.  

käsin piirretty tietokone / hand drawn computerOpintovalikoimaan voit tutustua esimerkiksi täällä: https://www.ammattikoulut.fi/ Tarkkoja tietoja koulutuksen tarjoajista ja koulutussuuntauksista löydät myös ammattioppilaitosten omilta sivuilta sekä Opintopolku-sivustolta etsimällä haluamaasi koulutusta.  

Muutamat keskeisistä kotimaisista taidekouluista ovat yhä virallisen koulutus- ja tutkintojärjestelmän ulkopuolella. Näihin kuuluvat esimerkiksi Vapaa taidekoulu, Taidekoulu Maa ja Kriittinen korkeakoulu. Opinnot näissä ovat kuitenkin taidekentällä tunnettuja, tunnustettuja ja laajalti arvostettuja.  

Kuka voi toimia ammatillisen koulutuksen opettajana? 

Ammatillisen koulutuksen opettajalta vaaditaan 60 opintopisteen laajuiset opettajan pedagogiset opinnot. Tähdätessäsi ammatillisen koulutuksen opettajaksi voit suorittaa ammatillisen opettajakoulutuksen (AmO), joka antaa pätevyyden opettaa omaa alaa ammatillisissa oppilaitoksissa ja mahdollisesti ammattikorkeakouluissa.

Lain mukaan tarvitset myös koulutuksen järjestäjän päättämän, opetustehtävän kannalta soveltuvan korkeakoulututkinnon ja vähintään kolmen vuoden ajalta käytännön työkokemusta opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavissa tehtävissä. Taidealoilla voidaan tarkastella myös alalla saavutettua ansioituneisuutta.  käsin piirretty huom! -teksti / hand drawn huom! -sign

Lähteet:

Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (986/1998). https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1998/986#chp_5__sec_13av20171150__heading (luettu 11.3.2025).

ePerusteet. Esitys- ja teatteritekniikan ammattitutkinto. https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/3716620/tiedot (luettu 11.3.2025).

ePerusteet. Media-alan ammattitutkinto. https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/tiedot/2791212/tiedot (luettu 11.3.2025).

ePerusteet. Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto. https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/tiedot/9139561/tiedot (luettu 11.3.2025).

ePerusteet. Musiikkialan perustutkinto. https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846219/tiedot (luettu 11.3.2025).

ePerusteet. Musiikkituotannon ammattitutkinto. https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/4038053/tiedot (luettu 11.3.2025).

ePerusteet. Saamenkäsityöalan erikoisammattitutkinto. https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/erikoisammattitutkinto/8348202/tiedot (luettu 11.3.2025).

ePerusteet. Sirkusalan perustutkinto. https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7854764/tiedot (luettu 11.3.2025).

ePerusteet. Tanssialan perustutkinto. https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7854769/tiedot (luettu 11.3.2025).

Karttunen, Sari (2006). Kuvataiteilijoiden koulutusurat – Ammattiopinnot Suomessa ja ulkomailla. Taiteen keskustoimikunta. https://www.taike.fi/fi/julkaisut/kuvataiteilijoiden-koulutusurat-ammattiopinnot-suomessa-ja-ulkomailla (luettu 11.3.2025).

Opetushallitus. Ammatilliset perustutkinnot. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/ammatilliset-perustutkinnot (luettu 11.3.2025).

Opetushallitus. Ammattitutkinnot. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/ammattitutkinnot (luettu 11.3.2025).

Opetushallitus. Erikoisammattitutkinnot. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/erikoisammattitutkinnot (luettu 11.3.2025).

Opetushallitus. Tutkintorakenne ja tutkinnot. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintorakenne-ja-tutkinnot (luettu 11.3.2025).

Opetus- ja kulttuuriministeriö. Ammatillinen koulutus. https://okm.fi/ammatillinen-koulutus (luettu 11.3.2025).