Luovan osaamisen sanoittaminen

Elsa Ervasti

Puhu taiteesta taitavasti ja kiteytä osaamisesi

Mieti tilannetta, johon työelämässä usein törmäämme. Sinulta kysytään usein seuraavia kysymyksiä:

Mitä teet työksesi? “ 

“Millaista taidetta teet?” 

“Millaista luovaa osaamista sinulla on?” 

Kysymyksiin vastaaminen vaatii joskus nopeaakin pohdintaa ja tiivistämistä ja kuulijan asiantuntemuksen ymmärtämistä. Kollegasi saattaa helpostikin ymmärtää mitä teet, mutta jos puhumme potentiaalisille uusille yhteistyökumppaneille, joilla ei varsinaisesti ole ymmärrystä osaamisestasi, voi vastaaminen vaatia yksinkertaistamista. 

Se miten pystyt sanoittamaan osaamistasi muille parhaimmillaan avaa mahdollisuuksia ja uusia ovia sinulle taiteentekijänä, asiantuntijana ja luovan alan tekijänä.  

Taiteilija on parhaimmillaan opiskellut ja tehnyt taidetta jo vuosikymmeniä. Hän on aloittanut ehkä lapsena ja käynyt läpi monenlaisia taiteellisen työskentelyn vaiheita, ja hänelle on kertynyt monipuolista taiteellista osaamista. Omasta osaamista puhuminen ja sen kiteyttäminen saattaa kuitenkin tuntua haastavalta. Se vaatii myös itsevarmuutta ja oman haavoittuvuuden paljastamista.  

“Taide puhuu puolestaan, minun ei tarvitse?”  

Vahva myytti elää, että kuvataiteilija ei selitä teoksiaan tai työskentelyään. Kuvataiteilijan ei missään työvaiheessa tarvitse kommunikoida taiteellista osaamistaan tai ideaansa. Valmis taideteos ei myöskään tarvitse tekijäänsä rinnalleen selittämään taideteosta. Teos puhuu puolestaan. 

Teatteriohjaaja luottaa näytelmätekstiin, näyttelijään ja visioonsa. Teos syntyy tilan, esiintyjien ja visuaalisen maailman kohtaamispisteessä. Luova taiteellinen työ on ennen kaikkea prosessi ja kommunikoivan yhteistyön tulos. Katsoja viimeistelee esityksen. Missä näkyy ohjaajan kädenjälki ja miten kiteyttää laajalle levittyvä taiteellisen työn osaaminen? On haastavaa yksinkertaistaa monipuolista osaamistaan.  

Säveltäjällä on mahdollisuus kommunikoida musiikistaan tyylilajien ja instrumenttien kautta. Sävellys on lopulta tarkkaan hallittu ja suunniteltu kokonaisuus. Se herää eloon instrumenttien ja soittajien myötä. Sävellyksestä tulee mahdollisesti uusia versioita uusien esittäjien myötä. Säveltäjän osaaminen saattaa tulla näkyväksi vasta vuosien päästä kuulijoille.  

Mutta mitä jos taiteilijan pitääkin myydä oma osaaminen ulkopuoliselle taholle jo etukäteen, hankkia rahoitusta ja kertoa itsestään ja osaamisestaan rahoittajille, vaikka luovan prosessin alussa kukaan ei tiedä millainen teos lopulta syntyy? Mitä jos yllättäen kansainvälinen taho haluaa nostaa esiin taiteilijan osaamista ja tekniikkaa? Antaako vallan tuntemattomalle toimittajalle? Vai olisiko taiteilijalla valmiina kiteytettynä se, mitä hän tällä hetkellä osaa (ammatillinen osaaminen) ja mitä on tekemässä?  

Olennaisen kiteyttäminen  

Taiteilija on vapaa ajattelultaan ja täynnä intoa tehdä kansainvälistäkin yhteistyötä. Hän on ehkä myös hyvin avoin uusille kohtaamisille, valmis puhumaan osaamisestaan ja taiteestaan esimerkiksi mediassa. Hän myös haluaa tulla kuulluksi ja nähdyksi.  

Tänä päivänä on entistä helpompaa tulla löydetyksi mediassa ja mahdollisuuksia on eri kanavissa. Sosiaalinen media on luotu inspiroivia tarinoita ja tunnetta herättävää tunnustelua varten. Oma viesti myös hukkuu helposti mediatulvaan, jos viesti ei ole kirkas ja kiteytetty. Tarvitaan siis kykyä tiivistää olennainen omasta osaamisestamme. Vastavalmistunut taiteen tekijä on parhaimmillaan harjoitellut ja vuosia oman osaamisensa sanoittamista muiden oman alan tekijöidensä kanssa ja ottanut uusia tekniikoita käsittelyyn sekä pystyy sanallistamaan työtään muille.  

Työelämässä on kaikki kuitenkin toisin kuin korkeakoulussa. Miten siis päästä ihanteelliseen tilanteeseen, jossa voi kertoa osaamisestaan ja taiteestaan potentiaalisille yhteistyökumppaneilleen? Miten luoda omasta osaamisestaan houkuttelevaa? Kommunikointi on taiteilijan tärkeä työkalu. Kun tapaan valmennuksessani luovan alan tekijän, yritän ensimmäiseksi hahmottaa hänen kykyään kohdata ja kommunikoida niille, jotka eivät toimi luovilla aloilla, mutta olisivat kiinnostuneita ja valmiita näkemään sen arvon, parhaimmillaan sijoittamaan rahaa taiteeseen. On tärkeää yksinkertaistaa omaa tekemistään muille. Sanat muovaavat mielikuvia ja johtavat pahimmillaan harhaan. Jännittäminen sotkee ajatukset. Omat sanamme eivät kohtaa ajatustemme kanssa. Mutta jonkinlaisen mielikuvan me aina kohtaamisissa synnytämme ja siksi oman osaamisen sanoittaminen on tärkeää. Jotain on sanottava, jotta voimme löytää yhteistyökumppanin tai rahoittajan idealle. Tässä on myös taiteen tekemisen paradoksi. Taiteilijan tulisi pystyä kommunikoimaan visiostaan jo etukäteen apurahaa haettaessa tai yllättävissä kohtaamisissa (juuri nämä voivat olla niitä tärkeimpiä). On etuoikeus tehdä töitä ihmisten kanssa, jotka aavistavat, mitä tavoittelemme ja innostuvat asioista, joita pystymme jakamaan pianon koskettimilta tai paperiluonnokselta. Taiteella voidaan nähdä arvoa siellä missä taiteilija ei sitä itse välttämättä näkisi. Taiteen arvon määrittää aina myös sen vastaanottaja.  

Tee osaamisen sanoittamisesta vahvuutesi 

Miten määrittelet itsesi oman alan asiantuntijana ja luovan alan toimijana? Uskon, että sinulla on jo tarpeeksi spesifiä ja uniikkia taiteellista osaamista. Osaat yhdistää asioita uudella tavalla, kysyt oikeita kysymyksiä, teet havaintoja, verkostoidut ja kokeilet uusia asioita. “Mitä sinä teet? Millaista ammatillista osaamista sinulla on? Millaisten asioiden parissa työskentelet?“ Nämä ovat niitä suuria kysymyksiä, joita taiteen tekijä ei pääse pakoon. Hyvin alkavissa keskusteluissa on aina uuden yhteistyön mahdollisuus. Käyttäkäämme arvokkaat kohtaamiset hyvin. 

Parhaiten pääset alkuun kun mietit, että sinulla on jokin erityinen intohimo tai asia johon olet opinnoissa syventynyt. Tuo erityisosaaminen tekee sinusta muille kiinnostavan. Kertomalla siitä voit erottautua erityistaidollasi sekä jäädä positiivisesti ihmisten mieliin.  

Sanotaan, että jonkin taiteellisen taidon oppiminen vaatii vähintään 10 000 tuntia harjoittelua. Sinulla on luultavasti jokin taito, joka on vain harvoilla. Taidealoille päätyy opiskelemaan vain erityisen intohimoisesti taiteeseen suhtautuvat tekijät. Siitä kannattaa ja saa puhua. Olet varmasti käyttänyt taidon hankkimiseen paljon työtunteja ja sillä on oma arvonsa. Arvon artikuloiminen voi antaa kuulijalle oivalluksen sekä ymmärryksen millaisesta osaamisesta laajuudesta ja syvyydestä on kyse. 

Vinkki: Käytä numeroita ja faktoja tukemaan viestiäsi. Hyvin harva valmistui taiteen maisteriksi Taideyliopistosta. Vuonna 2022 Taideyliopistossa suoritettiin 279 ylempää korkeakoulututkintoa ja 17 tohtorin tutkintoa.*

Miten puhua osaamisestaan ja työstään?

Mitä kannattaa sanoa riippuu siitä kenen kanssa olet tekemisissä. On hyvä miettiä, miten parhaiten kiteytät osaamisesi juuri hänelle. Millaista kieltä kannattaa käyttää? 

Saatat epäröidä, jaaritella ja masentua mikäli et saa ilmaistua luovaa osaamistasi sillä tasolla kuin haluaisit ja siksi valmistele ainakin yksi lause, joka toimii tilanteeseen kuin tilanteeseen.  

Joskus taide-sanan käyttäminen voi herättää ihmisissä tunteita, mieti siis miten pääset kuulijan tasolle, mikäli toiveena on synnyttää yhteistyötä. 

Mitä taitoja taiteellinen työskentelysi on kartoittanut?

Sen lisäksi että nostat esiin yhden erottautuvan taidon, kannattaa avata lisäksi muuta osaamista, mikäli se tuo kuulijalle lisää uskottavuutta ja haluat vakuuttaa hänet kompetenssillasi ja syväosamisellasi. 

Esimerkiksi viulunsoiton opettaja on käyttänyt tuhansia tunteja opetellessaan instrumentin soiton. Sen lisäksi on hänelle varmasti kehittynyt myös taito harjoitella, toistaa oppimaansa, opetella uutta ja näin myös ehkä taito opettaa muita.  

Mieti mitä osaamista tarvitset, jotta pääset tekemään unelmatyötäsi. Usein meillä on oltava sosiaalisia taitoja, pedagogisia taitoja sekä itsensä johtamisen taitoja. Joskus tarvitsemme jonkun puuttuvan taidon, jotta luova osaaminen saa mahdollisuuden toteutua!

LISTAA MITÄ MUITA TAITOJA SINULLA ON – SINULLA ON ERITYISTÄ JA EROTTUVAA OSAAMISTA,
JOLLA ON ARVOA.

Pikalista luovan osaamisen sanoittamiseen

  1. Tunnista oma taiteellinen erityisosaamisesi 
  2. Mieti ainakin yksi helppo tapa kertoa osaamisestasi  
  3. Listaa muut taitosi