Kuratointi tarkoittaa taiteen (tai jonkin taiteeseen liittyvän) julkistamista. Tavalla tai toisella kuraattorit ovat välittäjiä taiteen ja yleisön välillä. Rooli on ollut olemassa niin kauan, kuin missä tahansa kulttuurissa on tarvittu henkilöä, joka huolehtii esinekokoelmista. Titteli on peräisin museomaailmasta, missä sillä tarkoitetaan asiantuntijoita, jotka pitävät huolta esineistä: ”kuratoinnilla” viitattiin esineiden, luontonäytteiden ja taideteosten suojelemiseen ja luettelointiin. Taidemaailmassa termi ”kuraattori” on ajan kuluessa muuttunut tarkoittamaan laajaa toiminnan kirjoa museon ulkopuolella, kuten näyttelyiden järjestämistä, tapahtumien koordinointia, tutkimuksen tekemistä sekä suoraa kanssakäymistä taiteilijoiden ja yleisöjen kanssa. Vaikka kaikilla taiteen aloilla ei ole selvää kuraattorin roolia, useimmat tässä artikkelissa esitellyt kuratoriset toiminnot, taidot ja haasteet sisältyvät musiikin ja teatterin taiteellisten johtajien, tuottajien tai ohjelmoijien rooleihin.
B. Kuraattorin taidot
Taiteen ja yleisön yhdistämiseen liittyy useita tehtäviä. Kuratointi ja taiteellinen ohjaus on samanaikaisesti luovaa, intellektuaalista ja hallinnollista työtä. Sitä voi ajatella ideoinnin, tuotantoprosessin järjestämisen ja useiden eri toimijoiden välisen dialogin toteuttamisen sekoituksena. Kuraattorin taitoja ovat:
Taidemuotojen, taidehistorian ja -teorian sekä taide- ja kulttuuripiirien syvällinen ymmärtäminen. Tämä tarkoittaa, että sinun on usein tehtävä tutkimustyötä, haastateltava taiteilijoita ja mentävä mukaan heidän luovaan prosessiinsa, jotta voit tukea heitä ja kunnioittaa heidän taiteellista vapauttaan.
Taipumus tiedotustoimintaan, kyky neuvotella eri näkökulmien välillä ja verkostoitua laitosten kanssa.
Ymmärrys taiteilijoiden tarpeista tuotantojen ja taide-esittelyjen aikana (tekninen puoli) ja kyky ennakoida tilaan, valaistukseen ja akustiikkaan liittyviä haasteita ja saavutettavuutta.
Kirjoitustaidot, joiden avulla esittelet ideoitasi ja osallistut julkisiin keskusteluihin taiteesta verkkoyhteisöissä ja muissa yhteisöissä.
Tietojen ja asiantuntemuksen hallinta tai tuottaminen (ks. osiot E ja F alla)
Kuraattorin luotetaan varmistavan, että viestintä on sujuvaa, näyttelyn tai tapahtuman konsepti on selkeä, yhteistyöehdot ovat reiluja kaikille osapuolille ja että taideteokset kiinnostavat yleisöä. Tämän takia kuratorisissa projekteissa on yleensä useampi kuin yksi henkilö, joka ohjaa tapahtumaa ja osallistuu päätöksentekoon. Viime vuosikymmeninä kuratoriset kollektiivit ovat järjestäneet eniten mielenkiintoisia projekteja gallerioissa, museoissa, esiintymistiloissa, festivaaleilla, bienniaaleissa ja itsejärjestetyissä paikallisissa tiloissa.
C. Miten pääsen alkuun?
Kuraattorin ehdotuksen voi laatia monella tavalla:
Aiheesta tai pääkertomuksesta. Mitkä ovat kuratoriset kysymyksesi? Hyvä kuratorinen projekti ei käsittele yleisaihetta (esim. ilmastonmuutosta, rakkautta ja ystävyyttä, abstraktia maalausta, virtuaalitodellisuutta). Sen täytyy käsitellä tiettyä, monipuolisesti asiantuntevaa ja innovatiivista lähestymistapaa aiheeseen. Tutki aihettasi tarkkaan ja löydä merkityksellinen näkökulma, jota työstät.
Näyttelytilasta tai alustasta, johon liityt jollakin tavalla. Nämä puitteet antavat vihjeitä siitä, minkälainen sisältö tai mitkä näkökulmat ovat relevantteja.
Toimijayhteisöstä / taiteilijaryhmästä, jonka kanssa haluat tehdä yhteistyötä; tai tietyistä tekniikoista, tietystä genrestä tai mediasta, jota haluaisit esitellä yleisölle.
Yhteiskunnan yleisöstä (paikallisesta ja/tai kansainvälisestä), jonka haluat saavuttaa; laajempi keskustelu, johon haluat osallistua.
Oli lähtökohtasi mikä tahansa, saadaksesi rahoitusta projektillesi sinun on huomioitava, miten nämä osa-alueet suhteutuvat toisiinsa: Varmista, että aihe sopii taiteilijoiden profiileihin, käytettävään taiteelliseen ilmaisumuotoon ja kontekstiin, missä työt kiertävät. Näyttely- tai esiintymistilan on myös oltava sopiva taidekäytäntöihin, ja tarvitset hyvän strategian oikean yleisön saavuttamiseen.
D. Kuratorinen lähestymistapa
Kun tiedät, mistä aloitat, on tärkeää tehdä kuratorisesta projektistasi houkutteleva ja sen on erotuttava muista alan kuratorisista ideoista. Tästä tulee kuratorinen lähestymistapasi tai esittelysi. On tehtävä monenlaisia päätöksiä. Pohdi seuraavia seikkoja:
Kokemuksen luominen: Millaisen kokemuksen odotat saavasi näyttelyistä tai tapahtumista ja miksi? Minkälaiset esteettiset kokemukset olisivat kaikista kiinnostavimpia suhteessa omaan lähtökohtaasi? (Ole yksityiskohtainen: tilaan liittyvät, visuaaliset, ääneen liittyvät, fyysiset, osallistavat, tekstiin tai dialogiin liittyvät, virtuaaliset jne.) Perustele valintasi.
Mene taide-esineiden ja median ulkopuolelle: Millainen toiminta ja minkälaiset kohtaamiset ovat mielestäsi tärkeitä nykypäivänä? Mitä oman alasi taidetapahtumista puuttuu?
Mitä tarvitset voidaksesi tukea esityksen tiettyjä taideteoksia? Onko sille esteitä, että taideteos mahtuisi tilaan, tai voitko ehdottaa lähestymistapoja, jotta teokset pääsevät täyteen arvoonsa?
Yleisöt: Kun valitset aiheen tai median, on selvää, että se puhuttelee yhteiskunnassa toisia enemmän kuin toisia. Pysähdy pohtimaan seuraavaa: Onko henkilöitä, jotka eivät käy taidenäyttelyissä ja -tapahtumissa ja jotka voisivat tuoda arvoa ja nauttia taiteesta? Onko olemassa fyysisiä tai sosiaalisia esteitä, joiden takia he eivät voi osallistua järjestettyihin taidemuotoihin? Miten saisit heihin yhteyden? Miten voisit tyydyttää heidän tarpeensa? Kun he tulevat paikalle, miten projekti saa heidät innostumaan ja miten he samaistuvat siihen? Millä tavalla edistät aitoa dialogia?
E. Sisältö ja rahoitus
Varmistaaksesi, että näyttely tai tapahtuma sopii hyvin kontekstiin, jossa siitä tulee julkista, sinun on opeteltava noudattamaan kunkin kontekstin sääntöjä ja käytävä merkityksellistä vuoropuhelua kontekstin ja sen yleisöjen kanssa. Määrittele, sopiiko projektisi parhaiten:
Julkisiin laitoksiin ja tapahtumiin
Taidetoreille ja -gallerioihin
Internetin tiloihin ja yhteisöihin
Paikallisiin yhteisötiloihin
Kulttuuri-/viihdetapahtumiin tai festivaaleille
Kansainvälisten yhteistyökumppaneiden ja kumppaneiden hankkeisiin
Kuratorisiin apurahoihin tai kuratorisiin residensseihin
Projektisi voi sopia useampaan kuin yhteen. Laadi lista konkreettisista tapahtumapaikoista/alustoista ja selvitä, miten ne toimivat, ennen kuin jatkat eteenpäin. Oikean asiayhteyden valinta on keskeistä toteutuksen kannalta. Sopiva valinta auttaa sinua saamaan julkista rahoitusta projektille (kansallisten tai kansainvälisten apurahojen kautta). Lisäksi on tärkeää tehdä yhteistyötä paikallisten organisaatioiden kanssa ja verkostoitua tehokkaasti gallerioiden johtajien, yhteisöjohtajien tai päätöksentekijöiden kanssa. Valmistaudu yrittämään useammin kuin kerran, sillä projektin kypsyminen ja oikean tahon löytäminen voi kestää. Residenssit ovat erinomaisia tähän tarkoitukseen!
F. Tuotanto
Kuratointiin sisältyy ajatus monen käytännöllisen seikan huolellisesta ja realistisesta hallinnoinnista. Mitä suurempi kuratorinen projekti on, sitä yksityiskohtaisempaa täytyy suunnittelun olla:
Aikajana: merkitse projekti kalenteriin ideasta kehitykseen, rahoitukseen ja lopulliseen toteutukseen
Teosten tuotanto: tuleeko projektille kuluja uusien teosten luomisesta vai esitelläänkö valmiita teoksia? Näiden kahden erilaisen yhteistyön aikajanat ja budjetit ovat hyvin erilaiset.
Järjestätkö avoimen haun vai lähetätkö suoria kutsuja? Tämä päätös vaikuttaa aikajanaasi suuresti ja tekee työstäsi joko tutkimustyötä ja verkostoitumista (kun kutsut taiteilijoita ja mukaudut heidän suunnitelmiinsa) tai suunnittelua ja hakemusten käsittelyä (avoimen haun mainostamista, hakualustan ja valintakriteerien määrittelyä). Yritä joka tapauksessa löytää tasapaino lähestymistapojen välillä ja antaa tilaa erilaisille äänille. Erilaiset projektit ja ammatinharjoittajat voivat löytää yhteisen sävelen mielenkiintoisilla tavoilla ja edistää syvempää keskustelua aiheesta.
Tuotannon budjetointi ja ymmärrys siitä, miten varoja käytetään (maksut, verot jne.)
Tapahtumapaikkojen ja sisällön saavutettavuus.
Tuotannon kestävyys myös näyttelyn aikana. Mitä projektille tehdään tapahtuman jälkeen? Voiko materiaalit kierrättää / käyttää uudelleen?
Osallistumisen ehtojen ja palkkioiden neuvottelu, sopimusten laatiminen taiteilijoiden, tuottajien ja sosiaalisen median edustajien kanssa. On varmistettava, että työstä maksetaan asianmukainen korvaus ja että tehtävät ja aikajana ovat kaikille selkeitä.
Teosten valmistuksen seuraaminen; kuratoriset keskustelut taiteilijoiden kanssa.
Kuratoristen lausuntojen, seinätekstien, ohjelmien ja mainostusmateriaalien kirjoittaminen ja muokkaaminen.
Näyttelytilan suunnittelu (varusteet, tekniset toimijat ja saavutettavuuteen liittyvät lisät)
Avajaisten tai ensi-illan suunnittelu (vieraat, toiminta, kutsut, lehdistö)
Taideteosten siirtäminen ja pystyttäminen/purkaminen
Tilaan suunnitellut tukitoiminnot (puhujavieraat, opastetut kierrokset jne.), julkisten tapahtuminen järjestäminen.
Taiteilijoiden tukeminen, kun suunnitellaan, miten teos elää projektisi jälkeen. Pitkäaikaisempien yhteistyötahojen rakentaminen tai pääsyn helpottaminen laajempaan verkostoon, jotta taiteilijat voivat laajentaa työnsä leviämistä muihin tapahtumapaikkoihin, festivaaleille ja taidejulkaisuihin. Suosittelukirjeiden kirjoittaminen tulevia apurahoja varten.
G. Kuratointiprojektin valmistelu esittelyä/ehdotusta varten
Kun kehität projektiasi ja päätät, missä ja kenen kanssa työskentelet, laadi ehdotuksestasi ytimekäs luonnos, joka sisältää kaikki sen osa-alueet. On suositeltavaa tehdä tämä hyvissä ajoin ennen apurahojen määräaikoja ja etenkin ennen kuin järjestät esittelytapaamisia gallerioiden, tapahtumapaikkojen tai muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Luonnos auttaa sinua selventämään omia tavoitteitasi, mitä voit tarjota ja mitä tarvitset vastapuolelta.
Käytä tätä muistilistaa. Yritä sisällyttää kaikki kohdat (ei välttämättä tässä järjestyksessä):
Kerro lähtökohtasi selvästi: mitä projektissasi on panoksena? Määrittele konkreettinen kuratorinen kysymyskertomus, joka toimii aiheesi ja käytäntöjesi kanssa aiheyhteydessä, jota ehdotat projektille.
Kuvaile sinua kiinnostavia taiteellisia käytäntöjä/prosesseja/kohteita/genreä ja selitä, miksi valitset nämä taiteen muodot suhteessa laajempaan taiteelliseen tai yhteiskunnalliseen keskusteluun. Mikä on niiden merkitys tai panos kysymykseesi?
Sisältö: listaa taiteilijoiden, ammatinharjoittajien nimet (jos tiedät jo, keitä he ovat, tai kerro esimerkkejä, keihin haluaisit saada yhteyden) ja anna perustietoja heidän työstään. Millaisina näet heidän välisensä suhteet? Entä mikä on heidän uutuusarvonsa tai merkityksellisyytensä projektissasi?
Selitä näyttelyn/tapahtuman järjestely: esittele tarpeen mukaan tuotanto, tilan vaatimukset, yleisöt, sosiaalinen konteksti ja saavutettavuus. Minkälaista yleisöä haluaisit löytää?
Pähkinänkuoressa: Anna vahva alustava otsikko ja kirjoita lyhyin mahdollinen esittelypuhe (150 sanaa), jotta voit esitellä suunnitelmaasi apurahahakemuksessa, verkossa tai luettelossa.
Kuvallinen materiaali: etsi alustavia kuvia (ja/tai piirroksia näyttelytilasta), joiden avulla esittelet ehdotustasi ja taidemuotoja, joiden kanssa haluat työskennellä.
Aikajana & budjetti: arvioi todenmukainen tuotantoaikataulu ja kulut. Unelmoi suuria mutta ole myös kekseliäs: toisinaan kaksi skenaariota (ihanteellinen / tavanomainen) voivat auttaa tekemään sen paremmin.
Ole myös valmis muuttamaan suunnitelmaasi! Saatat joutua muokkaamaan useita seikkoja sitä mukaa, kun projekti realisoituu ja löydät yhteistyökumppaneita tai rahoitusta. Kuraattori on hyvä neuvottelija: sinnikäs, valmis vakuuttamaan muut, hyvä kuuntelemaan ja taitava mukautumaan siihen, mitä olosuhteet ja kumppanit voivat tarjota.