Digitaalinen portfolio
Mika Autere, digitaalisen oppimisen asiantuntija, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Mika Autere, digitaalisen oppimisen asiantuntija, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Digitaalinen portfolio on sähköinen työkalu oman osaamisen ja henkilöbrändin esittelyyn. Tavallisimmin se sijaitsee nettisivustolla, jolloin sen jakaminen on sujuvaa. Agenttitoimistoilla, järjestöillä tai liitoilla saattaa olla taiteilijoiden esittelyjä verkkosivuillaan, mutta monet kulttuurialan toimijat luovat oman sivustonsa portfoliota varten. Kuka tahansa pystyy oppimaan digitaalisen portfolion luontiin ja ylläpitoon tarvittavat taidot, IT-alan koulutusta ei tarvita. Tämän tekstin ohjeistukset antavat sinulle työkaluja portfolion sisällön rakentamiseen.
Jos nettisivujen tekeminen itse ei kuitenkaan houkuttele, kannattaa etsiä henkilö, joka voi luoda sivuston rungon. Pyydä häntä näyttämään tärkeimmät toimintatavat ja avaamaan olennaiset käsitteet. Näin voit keskittyä sisällön tuottamiseen ja ottaa teknistä puolta haltuun vähitellen. On sinun etusi, ettet ole jatkossa täysin riippuvainen ulkopuolisesta tahosta. Korvauksetta järjestely ei ehkä onnistu, mutta rahallinen panostus on yleensä pienempi verrattuna sivuston toteutukseen alusta loppuun täydellisesti ulkoistettuna. Muista sopia selkeästi työn hinta, sisältö ja laajuus, jotta molemmilla osapuolilla on sama käsitys tehtäväjaosta ja vastuista.
Kun joku googlaa nimeäsi internetistä, olisi suotavaa, että hän löytäisi ensimmäisenä juuri sitä tietoa, jonka haluat hänen löytävän. Siksi digitaalinen portfolio on yksi tärkeimmistä työkaluistasi oman osaamisesi markkinoinnissa ja viestinnässä. Nimelläsi löytyvät googlauksen tulokset piirtävät digitaalista jalanjälkeäsi, ja netissä surffaaja luo sen perusteella käsitystään sinusta.
Työtilaisuuksien saanti ja viestintä niin taidekentän sisällä kuin yleisönkin suuntaan ovat tavallisimmat syyt digitaalisen portfolion luontiin. Tämä työ kannattaa laittaa alulle saman tien riippumatta siitä, oletko urasi alkutaipaleella vai ollut jo pidempään hyvässä nosteessa. Taiteellisen portfolion lisäksi useimmat haluavat julkaista verkossa muitakin asioita, joten ratkaisuna on yleensä kokonaisen nettisivuston luonti.
Nettisivuilta löytyy tyypillisesti biografia, työnäytteitä kuten kuvia, tekstejä, musiikkia, videoita sekä tapahtumakalenteri ja mahdollisesti verkkokauppa. Sivusto toimii siis keskuspaikkana, jonne osaamisesi ydin sekä ajankohtainen tiedotus on koottu. Kun linkität sivustoon some-kanavasi, sinulla on käsissäsi vahva työkalu.
Nettisivujen luominen on usein monivaiheinen prosessi. Koska sivut näyttävät palasia persoonallisuudestasi, harkitse miten ja mitä itsestäsi jaat. Pohdi aluksi ammatillista ja verkkoidentiteettiäsi eli sitä, millaisen kuvan haluat itsestäsi luoda taiteilijana tai työntekijänä ja miten se näkyy internetissä. Julkisen kuvasi peruskivenä on henkilökohtainen identiteettisi eli käsitys itsestäsi. Mieti siis millainen olet ihmisenä juuri tällä hetkellä. Entä osaatko sanoa jotain siitä, mitä haluat olla tulevaisuudessa?
Identiteettityö on portfolion teon tärkein asia. Vaikka se onkin aikaa vievää, prosessi kannattaa. Se auttaa sinua näkemään henkilökohtaisen ja julkisen kuvasi uusin silmin. Tulos heijastuu tapaasi kirjoittaa sekä valita kuvia ja muuta sisältöä nettisivuillesi.
Taidealalla toimivilla on tyypillisesti monia taitoja, kiinnostuksen kohteita ja rooleja. Jotta nettisivuista tulee yhtenäinen kokonaisuus, fokuksen löytäminen on tärkeää. Tähän auttaa visualisointi esimerkiksi miellekarttana. Voit tehdä sen kynällä ja paperilla tai digitaalisesti. Kokeile vaikkapa ilmaissovelluksia XMind tai MindMeister. Piirtele miellekarttaan aluksi kaikki asiaan liittyvät juonteet: koulutus, työroolit, projektit, saavutukset, kiinnostuksen kohteet, tavoitteet, arvot ym. Kaiva ansioluettelosi esiin. Siitä saat materiaalia taiteilijaesittelyyn. Kokoa parhaat osaamiseesi liittyvät nettilinkit ja valokuvat.
Vinkki: Kokeile myös pitchauksen eli hissipuheen tekoa. Kuvaa itsestäsi puolen minuutin pituinen kännykkävideo ja vastaa kysymyksiin ”kuka olet ja mitä teet?”. Tutkaile keräämääsi aineistoa ja pyri tiivistämään ammatillinen identiteettisi ja osaamisesi selkeäksi puheeksi. Arvioi tulosta ja kuvaa tarvittaessa uudestaan. Älä hio liikaa, video on väline vain omaan käyttöösi. Sen pohjalta voit kirjoittaa lyhyen esittelytekstin itsestäsi.
Valitse näistä kaikista sinua parhaiten kuvaavat asiat. Voit luoda uuden version miellekartasta, jotta näet punaisen langan helpommin. Nyt sinulla pitäisi olla riittävästi rakennusaineita osaamisesi näyteikkunaa varten.
Nettisivujen rakentamiseen on olemassa useita julkaisualustoja, joista monet ovat maksuttomia. Julkaisualustan valintaan kannattaa uhrata aikaa. Tutuilta saatuja kokemuksia on hyvä kuunnella, YouTuben ja Googlen vertailutietoa kannattaa hyödyntää. Tutki muiden verkkosivuja ja kiinnitä huomiota visuaalisuuteen sekä käytön helppouteen.
Suosittuja alustoja (2020-luvulla) ovat esimerkiksi WordPress, Wix, SquareSpace ja Weebly. WordPressistä on kaksi versiota: com ja org. Aloita tutustumalla alustojen ilmaisversioihin ja kokeile, miten niillä työskennellään. Mitä yleisempi alusta, sen monipuolisemmin käytön tukea on saatavilla.
Kun olet valinnut julkaisualustan, voit alkaa luoda sisältöä sivuillesi esimerkiksi seuraavin askelmerkein:
Luo aluksi pelkistetty versio ja katso tulosta tietokoneella ja puhelimella. Julkaise sivusto, kun se on riittävän valmis, vaikkei vielä täydellinen. Nyt voit onnitella itseäsi! Kutsu kaverit katsomaan ja pyydä palautetta. Kun muokkaat sisältöä edelleen, pidä sivusto käyttäjäystävällisenä eli sisällöltään ja toiminnoiltaan riittävän yksinkertaisena.
Kun pidät osaamisesi näyteikkunan sisällön ajan tasalla, se muuntuu luontevasti työsi myötä ja palvelee vuosien ajan. Ja kun on seuraavan laajemman uudistuksen aika, olet jo paljon osaavampi.
Maksullinen alustaversio tuo sivuillesi lisää ominaisuuksia. Näihin kuuluvat muiden muassa mainoksettomat sivut, haluamasi verkko-osoite eli domain (esimerkiksi etunimisukunimi.fi) sekä mahdollisuus verkkokaupan ja sivustoosi liitettävien sähköpostiosoitteiden käyttöön.
Yleinen ratkaisu on käyttää webhotellia, jossa kaikki tarvittava on paketoitu vuosimaksulliseksi kokonaisuudeksi. Hyvän webhotellin palveluihin kuuluvat esimerkiksi sivustosi datan tietoturvallinen säilytys, sivujen nopea latautuminen käyttäjälle ja sujuva tekninen tuki. Palveluiden ja hintojen vertailu kannattaa.