Pressmeddelande 

Laura Lehtinen, tanssitaiteilija, viestintätaitojen ja suomen kielen lehtori (Taideyliopisto)

Hurdan text är ett pressmeddelande? 

  • Ett pressmeddelande är en text som en konstnär eller producent skickar till redaktörer eller redaktioner på tidningar eller radio- och tv-kanaler. 
  • Målet är att väcka de traditionella mediernas intresse så att de publicerar något om ämnet i pressmeddelandet. 
  • Om en journalist skriver om ämnet kan pressmeddelandet fungera som bakgrundsmaterial för texten. 
  • Ibland publicerar medier pressmeddelanden som sådana, ibland som förkortade versioner. 

De tre viktigaste punkterna gällande pressmeddelanden (kortlista) 

1) Innehållet och dess nyhetsvärde: Det centrala innehållet har valts noggrant. 

2) Strukturen: Den viktigaste informationen kommer fram genom en snabb titt på några sekunder: Vad? Vem? Var? När? Varför? 

3) Språket: Texten är tydlig och intressant, och stilen är saklig.  

Anvisningar för att skriva ett pressmeddelande 

  • Ange grundläggande uppgifter i början: datum, klockslag, ”pressmeddelande från”, redo att publiceras (direkt/datum). 
  • Tänk noga på rubriken:  
    Rubriken fungerar som ett visitkort för texten. Den lockar till att läsa hela texten, berättar tillräckligt om innehållet och är träffande. Det lönar sig att skapa den i slutet av skrivprocessen.  
  • Det viktigaste, dvs. det som är intressantast, nytt eller speciellt, ska stå i början.  
  • Ge bakgrundsfakta eller ytterligare information efter den viktigaste nyheten och berätta mer bl.a. om projektet, dess mål, kontext och fortsättning.   
  • Ange alla viktiga uppgifter i slutet i en ”faktaruta” som innehåller t.ex. alla viktiga aktörers namn och roller samt information om projektets tidtabell. 
  • Kom ihåg att nämna vem som ger mer information on projektet. Ange namnet på den person som kan intervjuas eller som vidarebefordrar intervjuförfrågningar. Ange också vilken roll hen har i ditt projekt. 
  • Bifoga en bild om möjligt. 

Att välja det centrala innehållet och att komma på en träffande rubrik 

Dessa är allmänna råd och tips som inte är några bindande regler för att skriva ett pressmeddelande och rubricera det.  

  • Försök fundera på vad som kan intressera andra i ditt arbete: Finns det något speciellt med platsen för ditt evenemang, arbetsgruppen eller innehållet? Vad kan deltagarna förvänta sig? Eller finns det något speciellt som har hänt? Vad kan vara rapporteringsvärt i detta arbete? 
  • Fundera på vilken typ av målgrupp din text (och konst) har. Hur kan du tilltala din målgrupp i medier? 
  • När du formulerar rubriken: 
  • Fundera på vad som är det intressantaste stället i texten. Vad behöver du nämna redan i rubriken och vad kan du ta upp först i början av texten?  
  • Försök alltid ha med ett verb i rubriken. Undvik dock passiva verbformer (t.ex. det görs), verbet vara och negationer. Använd fräscha och levande verb. Observera att negationen eller verbet vara kan ändå fungera väl i vissa rubriker. 
  • Tips: Rubriken behöver inte förklara allt i texten.  Fascinerande detaljer, drama eller konkret information lockar ofta till att läsa. 
  • Till exempel ”Fyra ljudkonstverk i stadsmiljön” låter inte särskilt originellt. En bättre rubrik är till exempel: ”Ljudkonstverket bidrog till att gångtunneln vid järnvägsstationen blev en tryggare plats.” 

Stilen i ett pressmeddelande 

  • Var noggrann och skriv sakligt men på ett levande sätt. Använd tillräckligt lättbegripliga begrepp. Beskriv ämnet så att vem som helst kan få en uppfattning om vad det är fråga om.  
  • När du väljer språk och stil beakta vilka medier du skriver för. Läsekretsen för en tidskrift inom din egen bransch har troligtvis andra bakgrundskunskaper än läsekretsen för en dagstidning. 
  • Citat ger krydda till texten. Du kan citera dig själv eller någon annan i arbetsgruppen. I citat är det möjligt att använda färgstarkare uttryck än i brödtext. 
  • I pressmeddelanden används inte reklamspråk, och läsaren tilltalas inte direkt.  
  • Skriv alltså inte: ”Kom och njut av föreställningen!” Skriv i stället t.ex.: ”Arbetsgruppen välkomnar deltagare i alla åldrar till evenemanget.” 

Rätt tidpunkt bidrar till att meddelandet når fram 

  • Se till att du skickar meddelanden med förhandsinformation om ett visst evenemang i tillräckligt god tid. Skicka meddelanden där du berättar om något som redan har hänt (t.ex. om ett pris du har fått eller om din framgång i en tävling) så snart som möjligt efter det som har hänt. 
  • Morgonen är en utmärkt tid för meddelanden.  
    Undvik ändå jämna klockslag eftersom redaktioner brukar få väldigt många meddelanden vid heltimmar. Schemalägg ditt meddelande så att det skickas till exempel tio eller femton i. 
  • Måndagar är bra dagar för pressmeddelanden som inte behöver publiceras vid en viss tidpunkt.  
  • På lördag och söndag är det vanligtvis lugnt på redaktioner, men även då jobbar redaktörerna och de kan ha tid att gå igenom pressmeddelanden. (Kulturredaktörer arbetar ändå inte nödvändigtvis på helgerna.) 

Tips för att skicka ett pressmeddelande 

  • Leta efter redaktioners eller redaktörers e-postadresser på olika mediehus eller tidningars hemsidor.  
  • Skapa en lista över adresser och uppdatera den då och då.  
  • Skicka inte ditt pressmeddelande till redaktionen via tipssidan även om en sådan skulle finnas. Ett pressmeddelande är en annan typ av text än ett tips, eftersom det kan publiceras i en tidning utan redigering.   
  • Efter att du (i god tid) har skickat ditt meddelande ring till redaktionen. Du kan berätta att du har skickat ett pressmeddelande och fråga om en redaktör hinner ta tag i ämnet eller om det snart skulle finnas plats för det i tidningen. (På få radiokanaler läses meddelanden upp som sådana.) 

Källor: Finska notisbyråns guide ”Näin kirjoitat hyvän tiedotteen” och skribenternas erfarenhetsbaserade kunskaper 

Guiden är tillgänglig på sidan: https://sisallot.viestintapalvelut.fi/nain-kirjoitat-hyvan-lehdistotiedotteen-lataa-opas?hsCtaTracking=f8d06249-3d75-4d57-b2d3-225a212211fa%7C3f490e9b-684f-4f09-ae04-a45015b448c4