Kort säljpitch om det konstnärliga arbetet
Den här texten förklarar hur viktig en säljpitch, dvs. en kort presentation, är för en konstnärs arbete och ger tips på hur man skriver en sådan.
Av: Elsa Ervasti TKM, fil.mag.
Den här texten förklarar hur viktig en säljpitch, dvs. en kort presentation, är för en konstnärs arbete och ger tips på hur man skriver en sådan.
Av: Elsa Ervasti TKM, fil.mag.
Att kunna sammanfatta och presentera sitt arbete i en säljpitch är en av de viktigaste färdigheterna i dagens arbetsliv. Skulle många konstnärliga ledare eller prisbelönta skådespelare ha kommit lika långt i sina karriärer om de inte hade haft en god förmåga att tala inför publik – för att inte tala om internationella stjärnor?
Oavsett om användningen av säljpitchar är medveten eller omedveten, är det säljpitchar som hjälper yrkesmänniskor att göra framsteg i karriären och klara av även stora förändringar. En framgångsrik pitch uppmuntrar och sporrar, fungerar som en inspirerande vision och sätter fokus på arbetet.
En säljpitch är en kortfattad och slagkraftig presentation om vad du gör eller vill göra i framtiden. Den måste vara färdig att presenteras vid rätt tillfälle när du tillfrågas.
En konstnärs framgång bottnar ofta i otaliga arbetstimmar, där man finslipar sina färdigheter, rättar till misstag och börjar om på nytt. Så småningom inser konstnären värdet av sina färdigheter för olika publiker och i nya sammanhang. Konstnärer har ofta både bred och djup kunskap. Det är ofta en utmaning att sammanfatta denna bredd i några få meningar utan att det känns ytligt. Det är dock värt det, eftersom det är svårt att ta emot en för lång presentation.
Har du någonsin lyssnat på tacktalen på Oscarsgalan? Det är en utmaning att sammanfatta det viktigaste på tre minuter, särskilt om du aldrig har övat på det. Ibland kan ett tacktal på en gala verka enkelt och lättsamt, men ofta innebär det också svett och tårar.
Av en konstnär krävs mycket viljestyrka och uppfinningsrikedom för att uppdatera sin säljpitch från år till år och för nya mottagare. Konstnärliga färdigheter förfinas genom tusentals upprepningar. I många situationer fungerar pitchen som ett säljargument för att få kunden att begära en komposition eller ett manus för ett framträdande.
Precis som många andra presentationer blir pitchen bara bättre om man upprepar den. Som ett mantra fastnar den i din hjärna och i ditt minne, så länge du fortsätter med den.
Få yrken ger dig möjlighet att hålla så många säljpitchar som att frilansa inom den kreativa sektorn. Du kan öva din säljpitch när du träffar nya människor, under jobbintervjuer och under tillfällen där du presenterar koncept och idéer. Situationerna förändras, men behovet av en säljpitch kvarstår.
I en professionell konstnärs karriär ser jag tre särskilt viktiga tillfällen, där du måste kunna tala om ditt arbete på ett trovärdigt, inspirerande och självsäkert sätt. I början av karriären ligger tyngdpunkten på studier och examina, medan det under karriärens gång är arbetet som avgör mer än konstnärens bakgrund.
1. Karriärens första milstolpe – säljpitch för sökande till konstutbildningar
Att söka till en konsthögskola är karriärens första stora satsning. Många konstnärer har arbetat i åratal för att få möjlighet att studera och avlägga en konstexamen. Genom åren har de ständigt varit tvungna att rättfärdiga sitt konstnärskap inför sig själva och sina närstående.
Då baseras den inre rösten ofta på en vision:
Min vision är att bli regissör.
Mitt drömjobb är att bli skådespelare.
Jag vill studera för att bli kapellmästare.
Jag ska bli bildkonstnär.
2. Karriärens andra milstolpe – en säljpitch som sammanfattar konstnärens yrke
Övergången till arbetslivet är ett stort mentalt språng efter långa år av studier. Att hitta sin plats i en arbetsgemenskap är som ett arbetsprov, och det kan vara lämpligt att lägga till titeln på din examen i din pitch:
Jag har en magisterexamen i konst.
Jag är en konstnär.
Mitt yrke är konst.
Jag tog examen från Konstuniversitetet, där endast 0,1 % av alla sökande får en plats varje år.
Med tanke på den tid och de pengar som du har lagt ner på att studera och avlägga en konstexamen skulle man kunna tro att det skulle vara minst sagt inspirerande att berätta för människor om ditt yrke. En säljpitch ger dig möjlighet att sätta ord på dina aktuella kunskaper och bygga upp en intressant berättelse.
3. Karriärens tredje milstolpe – en säljpitch som ger arbete och framgång
Att söka och hitta nya jobb efter framgångar kräver en uppdaterad säljpitch. Därför är det bra att ständigt redigera och uppdatera den, så att den blir djärv och koncis. En frilansares karriär är en ständig process för att säkra nästa projekt. Därför är pitchar ett viktigt verktyg för yrkespersoner, och det är bäst att orka vara entusiastisk över dem. Om inte framgång i det tidigare jobbet leder till nästa jobb. När du har presenterat ditt jobb tillräckligt många gånger under årens lopp blir det en naturlig del av jobbsökandet. Professionella framgångar, stipendier och vinster är värda att lyfta fram som höjdpunkter i din yrkeskarriär. De förblir relevanta trots att tiden går!
Skapa en säljpitch om ditt arbete som hjälper dig att komma vidare i karriären.
Svara åtminstone på följande frågor:
Exempel på en teaterpedagogs säljpitch:
Jag hjälper finländare att framträda bättre i arbetslivet. Jag använder teaterbaserade metoder, performance- och interaktionsövningar i min coachning. Jag löser nya fenomen i arbetslivet på ett kreativt sätt genom att skräddarsy utbildning och coachning för mina kunder. Värdet av coachning för kunden är att den ger möjlighet att sammanfatta sitt budskap i olika kanaler genom att presentera sig själv på ett naturligt sätt. Min vision är att finländarna genom coachning ska stå för internationellt erkända och imponerande uppträdanden!