Digital portfolio – ett skyltfönster för dina färdigheter 

Mika Autere, specialist på digitalt lärande på Konstuniversitetets Sibelius-Akademi 

Vad är en digital portfolio?  

En digital portfolio är ett verktyg för att presentera dina kunskaper, färdigheter och ditt personliga varumärke. Den finns oftast på en webbplats och är därmed enkel att dela. Agenturer, organisationer eller förbund kan ha presentationer av konstnärer på sina webbplatser, men många inom kultursektorn skapar egna webbplatser för sina portfolior. Alla kan lära sig att skapa och hantera en digital portfolio utan någon särskild it-utbildning. Den här texten ger dig verktygen för att skapa innehållet i din portfolio. 

Om du inte vill eller kan skapa en webbplats på egen hand kan du anlita en person som kan skapa grunden åt dig. Be personen att visa dig de viktigaste funktionerna och lära dig de grundläggande begreppen. På så vis kan du koncentrera dig på att skapa innehållet och stegvis lära dig den tekniska biten. Det är bättre för dig om du inte är helt beroende av en extern aktör. Du kommer troligtvis att få betala en summa för denna tjänst, men den ekonomiska investeringen är ändå mindre jämfört med att låta en extern part skapa webbplatsen från början till slut. Se till att avtala om priset, arbetets innehåll och omfattningen så att båda parterna är överens om hur arbetet och ansvaret fördelas.   

Varför behöver jag en portfolio? 

När någon googlar ditt namn på internet är det bra om hen först hittar just den informationen som du vill att andra ska hitta. Därför är den digitala portfolion ett av dina viktigaste verktyg när du vill marknadsföra och kommunicera dina färdigheter. Resultaten från en sökning på ditt namn skapar ditt digitala fotspår, och användare på internet skapar en uppfattning om dig utifrån det. 

De främsta anledningarna till att skapa en portfolio är att den kan leda till arbetsmöjligheter och fungera som ett kommunikationsverktyg, både inom konstfältet och riktad till publiken. Det här är en investering som du bör göra direkt, oavsett om du är i början av din karriär eller har varit verksam under en längre tid. Förutom en konstportfolio vill de flesta även publicera andra saker på internet och därför är lösningen ofta att skapa en hel webbplats.  

Webbplatserna innehåller ofta en biografi, arbetsprov som fotografier, texter, musik, videor samt en händelsekalender och eventuellt en webbshop. Webbplatsen blir en central plats där du samlar dina kunskaper och färdigheter och aktuell information. Om du dessutom länkar dina sociala medier till webbplatsen har du ett mycket effektivt verktyg.  

Skapa en identitet online 

Att skapa en webbplats är en process bestående av flera steg. Det är viktigt att tänka igenom hur och vad du vill dela om dig själv, eftersom sidorna endast visar upp delar av din personlighet. Börja med att fundera på din yrkesmässiga identitet och din identitet online och vilken slags bild av dig själv som konstnär och yrkesperson du vill skapa på internet. Din personliga identitet, dvs. din syn på dig själv är grunden för din image. Fundera på vilken slags människa du är idag. Och kan du säga något om hur du vill vara i framtiden? 

Identitetsarbetet är det viktigaste när du skapar en portfolio. Processen kan vara tidskrävande men det lönar sig. Den hjälper dig att se med andra ögon på dig själv som person och din offentliga image. Resultatet återspeglas i ditt sätt att skriva och välja bilder och annat innehåll till din webbplats. 

Insamling av material 

Personer som är verksamma inom konst har ofta olika slags talanger, intressen och roller. Det är viktigt att hitta ett fokus för att webbplatsen ska bli en sammanhängande helhet. Tankekartor eller andra visualiseringsmetoder kan vara till hjälp,  och du kan göra det med papper och penna eller digitalt. Du kan också prova gratisappar som XMind eller MindMeister. Börja med att anteckna/rita alla relevanta delar på tankekartan: utbildning, arbetsroller, projekt, prestationer, intressen, mål, värderingar m.m. Plocka fram ditt cv. I det hittar du material till din konstnärspresentation. Samla ihop de bästa bilderna och länkarna relaterade till dina färdigheter. 

Tips: Skapa gärna en pitch dvs. en hisspresentation. Spela in en 30-sekunders mobilvideo om dig själv och besvara frågorna ”vem är du och vad gör du?”. Granska det insamlade materialet och försök att sammanfatta din yrkesidentitet och dina färdigheter till en tydlig muntlig presentation. Utvärdera resultatet och din image igen. Du behöver inte redigera för mycket eftersom videon endast är ett verktyg för dig. Med utgångspunkt i videon kan du skriva en kort presentation om dig själv. 

Välj ut de delar som bäst beskriver dig. Du kan även skapa en ny version av tankekartan så att det blir enklare att se den röda tråden. Du borde nu ha tillräckligt med material för att skapa ett skyltfönster för dina färdigheter. 

Val av plattform och den första versionen 

Det finns flera plattformar för att skapa en webbplats, varav många är gratis. Det är viktigt att låta valet av publiceringsplattform ta den tid som krävs. Prata med bekanta om deras erfarenheter och ta hjälp av jämförelser på YouTube och Google. Titta på andra webbplatser och granska särskilt det visuella och användarvänligheten. 

Några populära plattformar (under 2020-talet) är bland annat WordPress, Wix, SquareSpace och Weebly. WordPress har två versioner: com och org. Använd plattformarnas gratisversionerna för att lära dig hur de fungerar. De mest använda plattformarna erbjuder oftast bättre användarstöd. 

När du har valt publiceringsplattform kan du börja skapa innehållet till webbplatsen med hjälp av exempelvis följande steg: 

  • Fundera på vad du vill inkludera på webbplatsen och hur innehållet ska organiseras. 
  • Använd färdiga mallar för att skapa de olika delarnas visuella utformning. 
  • Använd det insamlade materialet för att börja skapa textinnehållet. Skriv personligt och kortfattat och börja med det viktigaste. Håll dig i nuet och skriv bara kortfattat om bakgrund och historia.  
  • Tänk på bildernas roll i förhållande till texten. Vad förmedlar bilderna? Vad berättar texten? 
  • Musik och videor finns ofta på andra plattformar som du kan referera till genom länkar. 

Skapa först en förenklad version och granska resultatet på en dator och i mobilen. Du kan publicera webbplatsen när den känns tillräckligt klar, även om den inte är komplett. Ge dig själv en klapp på axeln! Be dina vänner titta på webbplatsen och ge feedback. När du fortsätter att redigera innehållet är det viktigt att du tänker på användarvänligheten, dvs. att webbplatsens innehåll och funktioner är tillräckligt enkla.  

Om du regelbundet uppdaterar skyltfönstret för dina färdigheter, utvecklas det naturligt i takt med ditt arbete och du kommer att ha nytta av det i flera år framöver. Och när det är dags för nästa större uppdatering så har du redan lärt dig mycket mer. 

Fönstershopping: betalversion av publiceringsplattform 

Betalversionen av en publiceringsplattform ger dig tillgång till fler funktioner. Det kan handla om en reklamfri webbplats, valfri webbadress, dvs. domän (t.ex. förnamnefternamn.fi) och möjlighet att använda e-postadresser kopplade till din webbplats och webbutik.  

En vanlig lösning är att använda ett webbhotell med allt du behöver i ett paket med en årlig avgift. Ett bra webbhotell kan bland annat erbjuda säker lagring av dina webbplatsdata, snabb inläsning av sidor och en smidig teknisk support. Det är värt att jämföra tjänster och priser. 

Snabbgenomgång av hur du skapar en digital portfolio 

  • Fundera på vad du vill dela om dig själv. 
  • Samla in material för att presentera dina färdigheter: texter, bilder, videor, länkar m.m. 
  • Välj publiceringsplattform för portfolion (webbplatsverktyg). 
  • Ladda upp materialet på plattformen och utforma en önskad helhet. 
  • Publicera portfolion och informera kollegor och din publik. 
  • Uppdatera portfolion regelbundet.