Branding – att bygga upp och upprätthålla en offentlig image

Din offentliga image, eller ditt varumärke, är bilden av dig som professionell inom ditt område. Du kan påverka ditt varumärke genom din kommunikation och dina handlingar.

Av: Sirpa Lahti, Konstuniversitetet

Var och en av oss skapar en bild av oss själva genom möten med andra människor eller det material vi publicerar på till exempel sociala medier. Vilken typ av yrkesmänniska vill du att andra ska se dig som? Vilken bild vill du förmedla av dig själv?

Din offentliga image bygger på dina färdigheter, kompetenser, värderingar och ambitioner. Begrepp som är relaterade till offentlig image är bland annat personligt varumärke, varumärke, rykte, image och bilden av dig som konstnär. ”Personligt varumärke handlar inte om att skapa en konstlad image, utan om att lyfta fram och förstärka verkliga, genuina styrkor” (Fritt översatt, Kurvinen, Laine & Tolvanen, 2017). Fundera på vad du vill att andra ska minnas av dig eller se hos dig. Därefter kan du fundera på hur du ska se till att just de budskapen blir synliga för andra.

Allmänheten, kunder, fans, kollegor och arbetsgivare – alla skapar de sig en bild av dig utifrån möten med dig och offentligt tillgängligt material: vad de hittar på nätet och i sociala medier, och vad de hör från andra.

Att bygga upp en offentlig image faller sig inte naturligt för alla, och det är bra att göra det inom ramen för dina egna mål och behov. Vissa människor bygger sin offentliga image på att de vill vara en modig föregångare för andra som går samma väg. Ett annat syfte med att bygga upp en image är att visa upp din konst och på så sätt få försäljning. Ett tredje syfte är att genom offentligheten ta ställning i sociala frågor, och ett fjärde syfte är att bli sedd som en personlig, samtida konstnär.

I princip är dock syftet med alla offentliga bilder, åtminstone delvis, att främja tillgången till arbetstillfällen eller möjligheter att dela med sig av sitt konstnärliga arbete, antingen genom att göra sig själv eller sina verk mer välkända. Tanken är att skapa ett personligt varumärke för dig så att du särskiljer dig från andra konstnärer med samma stil eller på samma nivå. Som bakgrundsarbete kan du studera andra konstnärers profileringar eller verk, sätta ditt arbete i ett sammanhang eller jämföra dina produkter med andras (benchmarking). Varför skulle just du bli vald eller varför skulle just ditt verk bli valt? Vad särskiljer dig eller ditt arbete från andra? Vad är speciellt eller personligt med din kompetens? Var skulle just din konst passa in? Inom exakt vilka områden har du kompetens eller expertis?

Att skapa en offentlig image handlar om kommunikation. Du kan påverka hur andra ser på dig som yrkesmänniska. Läs mer om kommunikation i andra artiklar på denna webbplats. Kom ihåg att om du inte berättar vad du gör kommer ingen att få veta om de fantastiska saker du gör, oavsett om det handlar om ditt konstnärliga arbete, en ny förmåga eller ett samhälleligt ställningstagande. Du bör också fundera på om du vill hålla isär ditt privatliv och din offentliga image som konstnär. Detta påverkar bland annat vilka konton på sociala medier det lönar sig för dig att skapa. Läs mer om detta i artikeln Sociala medier.

Bygga upp en offentlig image stegvis:

  1. Skriv ner dina färdigheter, kompetenser, värderingar och mål.
  2. Fundera utifrån dessa vilken typ av yrkesmänniska vill du att andra ska se dig som?
  3. Fundera vilken typ av kommunikation du kan använda för att förmedla önskad bild, till exempel
    • i presentationstexter och -bilder
    • på sociala medierpå
    • din webbplats
    • under framträdanden
    • på anställningsintervjuer.

Upprätthålla den offentliga bilden:

  1. Alla människors arbetsbeskrivningar, karriärer och mål förändras över tid.
  2. Reflektera regelbundet över om du fortfarande kommunicerar i linje med dina mål och värderingar, och om din kommunikation återspeglar dina viktigaste färdigheter för tillfället.
  3. Be om respons på ditt verk, arbete och framträdande, så att du får en uppfattning om hur andra ser dig som yrkesmänniska. Då kan du ändra din kommunikation om du vill. Om du får tillstånd kan du också använda responsen som en del i uppbyggnaden av din offentliga image. Du kan också beställa texter från en professionell skribent eller expert som är relevant för din konstnärliga profil eller som är villig att sätta sig in i ditt arbete.
  4. Välj de kanaler och sätt att kommunicera om ditt arbete som passar dig bäst och försök göra kommunikationen till en enkel men regelbunden rutin.

Källor:

Tolvanen, Ville & Laine, Tom & Kurvinen Jarkko (2017). Henkilöbrändi : Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Helsinki : Alma Talent.