Arbetsplan eller projektbeskrivning som bilagor till ansökan 

Anvisningar  för arbetsplaner som bifogas till bidragsansökningar eller till residens-, mästarkurs- eller festivalansökningar.

Av Laura Lehtinen och Riitta Huttunen, Konstuniversitetet

Dessa anvisningar gäller i första hand arbetsplaner som bifogas till bidragsansökningar. Det är ändå möjligt att tillämpa dessa anvisningar och tips även när du söker bidrag för residens, mästarkurser eller festivaler.  

Många bidragsgivare har sina egna anvisningar, och det lönar sig att bekanta sig noga med dem när du bearbetar din ansökan. Beakta alltid finansiärens tyngdpunkter och specialområden i din ansökan. Se även Allmänna anvisningar för bidragsprocessen på denna webbplats. En arbetsplan som bifogas till bidragsansökan är en egen texttyp, och även här ger övning färdighet. 

Dekorativ bild: fragetecke Vad är en arbetsplan (eller en projektbeskrivning)? 

  • Syftet med en arbetsplan är att berätta om dina planer eller förslag för bidragsgivaren eller andra grindvakter relativt kort men koncist.   
  • Texten bygger på din klara idé om projektet i fråga. När du har en klar idé om vad du gör blir också din ansökan tydlig och den förmedlar dina avsikter till andra på ett exakt sätt. 
  • Arbetsplanen skrivs på sakprosa, men den kan också innehålla skönlitterära eller dagboksliknande element om det är motiverat på grund av att de ger inblick i ditt arbete.  

dekorativ bildAnvisningar för att sammanställa innehållet i en arbetsplan 

Du kan skissa på en arbetsplan med hjälp av följande stödfrågor. Din ansökan behöver inte nödvändigtvis följa den här ordningen. Det finns olika slags projekt. Dessa frågor är inte relevanta för alla projekt. 

  • Vad tänker du göra? Var och när? Med vem? Koncis basinformation. 
  • Vad görs det i projektet i praktiken? Berätta närmare hur projektet genomförs. 
    • Vilka förberedelser görs, vilka metoder används, var och hur länge? 
    • Har en eventuell arbetsgrupp redan sammanställts? Vilka roller har deltagarna i projektet? Eller hur sammanställs arbetsgruppen? 
    • Kommer projektet att leda till ett resultat som publiken får tillgång till? Vem riktar sig projektet till? 
  • Varför skulle projektet genomföras? Varför är det värdefullt att genomföra projektet (för dig på ett professionellt eller personligt plan, för fältet, för en viss gemenskap, för samhället…?)  Om bidragsgivaren har uttalade mål som den stöder kan du fundera över ditt projekt i förhållande till dem. Om finansiären till exempel vill stödja en bredare delaktighet i konster eller hållbarhetsgärningar inom konst berätta hur ditt projekt främjar det ifrågavarande målet. 
  • Vad är inspirerande, fascinerande eller viktigt med projektet? 
  • Vilka förutsättningar har du eller din arbetsgrupp för att genomföra projektet?
    • Vilken professionell kompetens och vilka färdigheter har arbetsgruppen?
    • Presentera din egen och arbetsgruppens tidigare erfarenhet som stöder genomförandet av ditt projekt.  
  • Kan projektet placeras på ett kontinuum?
    • Kontextualisera ditt arbete: vems fotspår går du i, vilken tradition bygger du på, har du redan länge jobbat med något liknande?
    • Lägg till länkar till dina tidigare arbeten eller referenser. (Varifrån kommer dina idéer? Vad inspirerar dig? …) 
  • Hur når projektet ut till sin publik eller lever vidare efter att finansieringen har avslutats?
    • Om projektet mynnar ut i en slutprodukt som delas ut hur når den sin publik?
    • Vilken typ av efterarbete innebär projektet? Ska det t.ex. tas hand om kommunikationen i en viss gemenskap när projektet är avslutat? Behövs responsinsamling? Hur ska det göras?
    • Vad kan projektet leda till i fortsättningen? 
  • Hur tas hållbarhet eller välfärd i beaktande i projektet?
    • Beaktas den ekologiska, sociala, ekonomiska eller kulturella hållbarheten på något sätt? Till exempel: Kan projektets produktioner eller material till exempel återanvändas?
    • Har konstnärernas arbetshälsa tryggats?
    • Har tillgänglighetsfrågor beaktats i arbetet? 
  • Vilka andra värderingar eller principer styr arbetet?  
  • Vad behövs det pengar till i detta arbete?
    • Pengar behövs ofta till exempel till konstnärers arbete, hyreskostnader för lokaler eller utrustning, resor, materialanskaffning, att anställa en producent eller andra utomstående experter och så vidare.
    • Kom ihåg att nämna vem som leder projektet och att söka pengar även till det arbetet!
    • Var noggrann med detaljer. Ta på förhand reda på rese-, inkvarterings- och hyreskostnaderna så att din ansökan blir trovärdig.  
  • Vilka andra resurser kräver projektet?
    • Finns det befintliga resurser, såsom lokaler, anställda hos samarbetspartner som kan bidra med sin arbetsinsats eller teknisk utrustning?  
  • Vilka parter samarbetar du med?
    • Var ordnas din utställning? Vem ger ut din bok eller skiva? Var visas ditt verk? Vilken gemenskap sker ditt arbete i? Osv.
    • Kom ihåg att nämna hurdant samarbete som har planerats med de olika parterna och vilket skede samarbetet är i. Har du varit i kontakt med parten och inlett förhandlingar? Har du redan kommit överens om samarbete (om finansieringen säkras) eller drömmer bara du om samarbete?  
  • Berätta om projektets olika skeden och tidtabell.
    • Hur fortskrider arbetet? Vilket skede är det i nu? Vad händer härnäst?   
dekorativ bild

Arbetsplanens struktur 

Dessa anvisningar presenterar en möjlig struktur för en arbetsplan. Även andra strukturer är möjliga.  

  • Skriv först en sammanfattning av projektets innehåll.
    Bidragsgivare läser hundratals ansökningar. Information om hur du anväder bidraget ska kunna hittas snabbt och enkelt i början av din ansökan.  Till exempel: 
    • Jag ansöker om ett bidrag för sex månader för konstnärligt arbete med min kommande utställning. 
    • Vi söker ett bidrag på x euro till en arbetsgrupp (4 pers.) för att ordna en kyrkokonsertturné. Bidraget behövs både för konstnärligt arbete och projektkostnader. 
    • Kollektivet K ansöker om ett bidrag på x euro för att planera och förbereda sitt nästa projekt. 
  • Hur genomförs projektet i praktiken?
    Du kan presentera detta även efter den del där du skriver om projektets betydelse.  
  • Längre motivering: projektets betydelse, möjligheter att genomföra det, mer om deltagarna  
  • Möjliga samarbetspartner och länkar till deras sidor  
  • Presentera information om tidsplan, finansiering och resursbehov antingen som löpande text eller som lista.
    Vad används pengarna för? Finns det andra finansiärer, biljettintäkter el. dyl.?

dekorativ bild

Stilen i arbetsplanen

  • Försök förmedla ditt engagemang och din entusiasm! (Trots att stilen är saklig.) 
  • Låt din personliga röst bli hörd, dölj inte dig själv eller ditt tänkande. Det är ändå inte nödvändigt att redovisa hela din personliga historia, såvida det inte är en väsentlig del av ditt projekt.  
  • Skriv om ditt arbete om möjligt också genom kroppslighet, inte bara genom ”torra” fakta. 
  • Använd tillräckligt lättbegripliga begrepp. 
  • Anta inte att läsaren känner till ditt arbete utan presentera allt utförligt. 
  • Även om du själv tycker att du är en känd figur i branschen, berätta om din verksamhet i din ansökan.  
  • Berätta varför just du har möjligheter att genomföra detta projekt. Vilken typ av kunnande, kännedom, förtrogenhet och historia har du för att kunna arbeta med detta projekt?  
  • Undvik konditionalis. Skriv istället som om projektet redan håller på att förverkligas. 

    Inte så här: ”Vi skulle vilja ordna en turné om vi hade pengar.”
    Hellre så här: ”Arbetsgruppen ordnar en turné på fem små orters torg i Birkaland sommaren 2024.”

Kortlista över arbetsplanen: 

  1. Se till att din text svarar på följande frågor: vad, vem, var, när, hur och varför. 
  1. Skriv om allt på ett realistiskt sätt. Överdriv inte men undervärdera inte heller. 
  1. Skapa en lättläst struktur för din text: genom en snabb titt på texten ska läsaren kunna förstå vad den handlar om.