Fritt bildningsarbete

Texten svarar på frågorna: Vad är fritt bildningsarbete? Vilken typ av organisationer erbjuder fritt bildningsarbete inom konst och kultur? Texten har huvudsakligen sammanställts utifrån information från undervisnings- och kulturministeriet.

Kirjoittaja: Joona Kupiainen

Fritt bildningsarbete

Enligt lagen om fritt bildningsarbete (632/1998, 1 §) är syftet med det fria bildningsarbetet att utifrån principen om livslångt lärande anordna utbildning som stöder sammanhållningen och jämlikheten i samhället samt ett aktivt medborgarskap. Det avgörande är att ansökan till undervisningen är öppen för alla. Innehållet i kurserna inom den fria bildningen är inte reglerat i lag och undervisningen är inte examensinriktad. Utbildningens mål och innehåll bestäms av läroanstalternas upprätthållare, som är kommuner, samkommuner, stiftelser och aktiebolag. Läroanstalterna inom det fria bildningsarbetet ger konstnärer en möjlighet till sysselsättning och till att bygga upp sin egen kompetens.

Utbildningen ges av medborgarinstitut, folkhögskolor, sommaruniversitet, idrottsutbildningscenter och studiecentraler. Undervisnings- och kulturministeriet beviljar läroanstalterna tillstånd. Studiernas längd varierar. Kurserna kan till exempel vara kvällskurser, men också mer omfattande intensivkurser. Kurserna är ofta allmänbildande eller hobbykurser. Folkhögskolorna erbjuder också utbildning som ingår i läroplikten. Då kan studierna vara på heltid och berättiga till studiestöd från FPA. Under vissa förutsättningar kan alla studieprestationer registreras i KOSKI-tjänsten, där enskild kompetens kan erkännas. Läs mer här. Här följer en kort översikt över de läroanstalter som tillhandahåller utbildning inom konst och kultur.

käsin piirretty kuvituskuva / hand drawn decorative image

Medborgar- och arbetarinstitut drivs huvudsakligen av kommuner. Vissa är privata. Utbildning tillhandahålls i varje kommun. Medborgarinstitutens uppdrag är att tillgodose regionala och lokala bildningsbehov och att erbjuda möjligheter till självstyrt lärande och uppbyggnad av medborgerliga färdigheter. Kurserna i konst omfattar tekniker för olika former av visuell konst, kreativt skrivande, teaterkunskaper samt instrument- och sångundervisning. Kurserna är ofta hobbykurser. De ger deltagarna möjlighet att experimentera med olika områden och metoder. Medborgarinstitut kan också tillhandahålla grundläggande konstutbildning, som du kan läsa en separat artikel om här.

käsin piirretty väripaletti / hand drawn palette Folkhögskolor är riksomfattande internatskolor som erbjuder heldagsundervisning och ordnar självständiga studier för ungdomar och vuxna, främjar elevernas lärande och fostrar dem till individer och samhällsmedlemmar. Folkhögskolors långtidsutbildningar, dvs. linjer, pågår vanligtvis under ett läsår. Dessutom anordnar de också kurser av varierande längd, bland annat under sommaren och på helger. På de flesta folkhögskolor är undervisningen allmänbildande, till exempel språk, konst och kultur samt kommunikation. Folkhögskolorna erbjuder också öppen högskoleutbildning. Mer information om längre kurser inom konst och kultur finns här (på finska). Folkhögskolornas linjer inom konst, kommunikation och media förbereder för högre utbildning och yrkeskarriärer inom området.

Sommaruniversiteten är regionala utbildningsorganisationer som bland annat erbjuder öppen universitetsutbildning, yrkesinriktad fortbildning, språkutbildning och kortare fristående utbildningar. De anordnar också konst- och kulturkurser på universitetsnivå, seminarier och evenemang samt universitetsaktiviteter för äldre. Fokus ligger på öppen högskoleutbildning och att tillgodose regionens övriga kunskaps- och kulturbehov, med hänsyn även till högskoleutbildade personer. Sommaruniversiteten har inga åldersgränser eller krav på grundläggande utbildning. Konstnärer kan utveckla sina färdigheter genom öppna universitetsstudier inom konst eller andra områden, till exempel ekonomi eller administration.

Studiecentralerna drivs av privata bildningsorganisationer. Hälften av deras stödorganisationer står nära politiska partier och fackföreningsrörelser, medan resten är obundna medborgarorganisationer. Studiecentralerna ordnar utbildningar själva och i samarbete med deras medlemsorganisationer. Utbildningserbjudandet formas av idealen hos stödorganisationerna. Utbildningen sker i form av kurser och studiecirklar, men även ledarskapsutbildning erbjuds. Utöver det fria bildningsarbetet erbjuder vissa studiecentraler även yrkesinriktad vidareutbildning, och vissa erbjuder dessutom yrkesexamina och specialyrkesexamina inom hantverk och konst. Särskilt Kansalaisfoorumi syftar till att inspirera till kulturella och medborgerliga aktiviteter i linje med principen om livslångt lärande.

Källor:

Undervisnings- och kulturministeriet. Fritt bildningsarbete. https://okm.fi/sv/fritt-bildningsarbete (läst 11.3.2025).

Kommunförbundet. Fria bildningen. https://www.kommunforbundet.fi/valfard-och-bildning/utbildning/fria-bildningen (läst 11.3.2025).

Utbildningsstyrelsen. Fritt bildningsarbete. https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/fritt-bildningsarbete (läst 11.3.2025).

Studiecentralerna. Opiskelu opintokeskuksessa. https://www.opintokeskukset.fi/opintokeskukset/opiskelu/ (på finska) (läst 11.3.2025).

Medborgarinstitut. Musik. https://kansalaisopistot.fi/kielet/svenska/kurser/musik/ (läst 11.3.2025).

Medborgarinstitut. Litteratur och teater. https://kansalaisopistot.fi/kurssit/kirjallisuus-ja-teatteri/ (på finska) (läst 11.3.2025).

Medborgarinstitut. Bildkonst och fotografi. https://kansalaisopistot.fi/kielet/svenska/kurser/bildkonst/ (läst 11.3.2025).

Lag om fritt bildningsarbete (632/1998). https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1998/632?language=swe#chp_1__heading (läst 11.3.2025).

Undervisnings- och kulturministeriet (2019). Vapaan sivistystyön kautta hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen : Osaamisen tunnistamista ja tunnustamista valmistelevan työryhmän muistio. Helsingfors: undervisnings- och kulturministeriet. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161944/OKM_2019_46.pdf?sequence=4&isAllowed=y (på finska)